حکمت نیوز 

به نقل از پایگاه خبری هیل، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در بازدید از سه منطقه‌ای که حملات صورت گرفته بود، از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پایان نبرد ۲۰ ساله در این کشور که به طولانی‌ترین جنگ آمریکا معروف شده، دفاع کرد و در پاسخ به این سوال که آیا احساس می‌کند این ۱۱ سپتامبر یک دوره جدید است چون دیگر هیچ نیروی آمریکایی در افغانستان حضور ندارد، گفت: من با این مساله موافقم. آمریکا نباید پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در افغانستان می‌ماند.

وی ادامه داد: آیا القاعده برمی‌گردد؟ بله اما حدس می‌زنید چطور. خوب این گروه به دیگر مناطق برگشته است. استراتژی چیست؟ در هر منطقه‌ای که وارد شود ما حمله می‌کنیم و می‌مانیم؟ نه اینطور نیست.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با تصرف کابل به دست طالبان در ۱۵ اوت سال جاری میلادی همراه بود. در پی این اتفاقات، هزاران شهروند آمریکایی، متحدان افغان و اتباع خارجی به سمت فرودگاه کابل گسیل شدند تا از افغانستان فرار کنند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اذعان داشت که بسیاری از آمریکایی می‌خواستند ما از افغانستان خارج شویم اما روشی را که ما این کار را انجام دادیم، دوست نداشتند.

وی افزود: توضیح دادنش کار دشواری است. مثلا اگر در تاجیکستان بودیم همه را سوار بر یک فروند هواپیمای باری C-۱۳۰ می‌کردیم و بیرون می‌آوردیم. اما در افغانستان افرادی بودند که از چرخ‌های هواپیما آویزان شدند.

اظهارات بایدن در دفاع از نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در حالی مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق این کشور روز شنبه این روند را مورد انتقاد قرار داد.

بایدن هم از سوی دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان بابت رویکرد دولتش در خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد