حکمت نیوز 

به نوشته دیفنس، ژنرال جان هایتن، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید: برای مقابله با این چالش‌ها و سایر چالش‌ها ، نیروهای مسلح نه تنها باید از بالاترین سطح آمادگی اطمینان حاصل کنند ، بلکه باید برای جلوگیری از تهدیدهای فردا نیز سرمایه گذاری کنند.

او گفت که از عدم گفتگوی پنتاگون با چین در مورد مسائل ثبات استراتژیک ، شامل سلاح هسته‌ای و قابلیت‌های فضایی ، نگران است.

وی خواستار مذاکرات گسترده‌تر با ارتش چین شد و گفت: من می‌دانم که رئیس جمهور بایدن - و رئیس جمهور شی در این سال دو بار صحبت کرده‌اند. این مهم است ، اما امیدوارم بتوانیم این مکالمه را تا سطح نظامی به نظامی نیز گسترش دهیم.

هایتن تصریح کرد که توانایی چین در ساخت سلاح های جدید مانند موشک‌های مافوق صوت دوربرد بسیار سریعتر از ایالات متحده ، همراه با ساخت چند صد سوله جدید موشک‌های دوربرد ، سوالات جدی را ایجاد می کند.

وی گفت: نوسازی ۴۰۰ سیلوی موجود ، ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد و اساساً چین تقریباً این تعداد را یک شبه می سازد. بنابراین تفاوت سرعت همان چیزی است که من را بیشتر نگران می کند. وقتی به این قابلیت هسته‌ای نگاه می کنید و به سیاست اعلام شده چین مبنی بر عدم استفاده اول و چگونگی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ، باید از خود بپرسید چرا آنها این ظرفیت عظیم هسته‌ای را سریعتر از هر کسی دیگر در جان ایجاد می‌کنند.

هایتن افزود: ما در حال مذاکره استراتژیک برای ثبات با روسیه هستیم تا بفهمیم کجا هستیم ، نه فقط در حوزه هسته‌ای ، بلکه در فضا نیز . ما باید این گفتگو را با چینی‌ها نیز شروع کنیم. رهبری سیاسی ، وزارت خارجه - در مورد این مسائل باید با چین صحبت کنیم.  ما متفاوت هستیم ، اما یک هدف مشترک اساسی داریم و آن این است که هرگز با یکدیگر جنگ نکنیم. پنتاگون به دلیل پیمان استارت جدید با محدودیت‌هایی روبروست.

او با روند مداوم افزایش بودجه نظامی این کشور نیز مخالفت کرده و گفت این افزایش بودجه تنها در صورت صرف نادرست هزینه‌ها لازم می‌شود.

ژنرال جان هایتن با هدف جنگ طلبان نظامی این کشور در افزایش ۳-۵ درصدی بودجه نظامی در هر سال مخالفت کرده و گفت که این افزایش بودجه تنها در صورت پرداختن دولت آمریکا به تسلیحات غیرضروری و پرداخت پول برای چند هفته و نه چند ماه در سال به مقاطعه کارانی اغلب ناتوان در اجرای برخی وظایف لازم می‌شود.

او اظهار کرد: آیا فکر می‌کنید مالیات دهندگان این کشور فکر می‌کنند ما نمی توانیم با بودجه ۷۰۰ میلیارد دلار برای یک سال یک دفاع عالی داشته باشیم؟ ما باید قادر به آن باشیم و این احمقانه است که ما نمی توانیم.

به گفته هایتن دو عامل به منظور جلوگیری از افزایش عنان گسیخته بودجه نظامی آمریکا باید تغییر یابند؛ نخست تسلیحاتی که مناسب تهدیدات فعلی یا نوظهور نیستند باید کنار گذاشته شوند و دوم واشنگتن باید هر سال مالی سر وقتش بودجه ها را تصویب کند نه اینکه بعدا قطعنامه های مداومی مطرح کند که جلوی شروع برنامه های جدید را بگیرند یا نگذارند برنامه‌های موجود وسعت پیدا کنند.

به گفته هایتن، پنتاگون در آغاز هر سال مالی برای چند هفته شروع به پرداخت پول به یک "ارتش در حال رژه" از مقاطعه کاران می کند در حالی که این شرکتها در موارد بسیاری تسلیحات و اقلامی که ارتش در آن هفته ها نیاز دارد را تولید نمی‌کنند.

به گفته هایتن، ناکارآمدی ناشی از طرح قطعنامه‌های بودجه‌ای مداوم در طی سال باعث اتلاف دست کم پنج درصد از بودجه می شود که این معادل میزان افزایش سالانه بودجه نظامی که جنگ طلبها به آن علاقه دارند است.

او تاکید کرد: ما باید شروع کنیم به اینکه کارمان را به شکلی متفاوت انجام دهیم.

او خاطر نشان کرد: اگر ما فقط بتوانیم به آن ثبات رسیده و اطمینان حاصل کنیم که سرمایه‌گذاری‌هایمان را روی موارد لازم برای تهدیدات صرف می کنیم در آن صورت عملا می توانیم با یک بودجه ۷۰۰ میلیارد دلاری در هر سال این امر را عملی کنیم اما اگر همچنان به همین عملکرد فعلی ادامه دهیم مجبور به گرفتن بودجه های بیشتر هستیم.

به گزارش پایگاه اندیشکده بروکینگز، هایتن همچنین اظهاراتی در خصوص تهدیدات پیش روی آمریکا مطرح کرد.

این ژنرال آمریکایی تاکید کرد که باید از فرماندهی هسته‌ای و سیستمهای کنترل آمریکا در برابر تلاشهای دشمن با هدف تضعیف قابل فرماندهان ارتش آمریکا برای "ارتباط برقرار کردن و زنده ماندن" در یک بحران محافظت کرد.

این ژنرال گفت زمانی که قبل از تصدی منصب فعلی‌اش رهبری فرماندهی استراتژیک آمریکا در سالهای ۲۰۱۶-۲۰۱۹ بر عهده داشت تاب آوری این سیستمهای اطلاع‌رسانی تضمین شده بود اما او گفت که نسبت به آینده نزدیک نگران است.

وی بدون توضیح بیشتری گفت: حالا من می بینم که چین دارد توانمندی های جدیدی برای کنار زدن آن ایجاد می کند.

هایتن همچنین نسبت به ابعاد و میزان تقویت و گسترش زرادخانه موشکی چین اظهار نگرانی کرده و گفت، آمریکا  یک ناوگان متشکل از ۴۰۰ موشک هسته ای زمینی جدید را در عرض حدود ۱۵ سال توسعه داد در حالی که چین به گفته او "اساسا در عرض یک شب به همین میزان را میسازد".

او بر اهمیت توسعه شیوه‌های غیرهسته‌ای برای "دفاع از هر هدف در خطری که در سیاره مستقر است در هر زمان و در هر کجا" تاکید کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد