حکمت نیوز 

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، چین اخیرا واکنشی خشمگینانه به برگزاری یک کنفرانس خبری مجازی از سوی جو بایدن، بوریس جانسون و اسکات موریس، رهبران آمریکا، انگلیس و استرالیا با هدف اعلام انعقاد یک ائتلاف نظامی سه جانبه بین کشورهای آنها نشان داد؛ ائتلافی که قرار است به استرالیا ناوگانی متشکل از دست کم هشت زیردریایی هسته‌ای ارائه کند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این مساله گفت اینکه آمریکا و انگلیس به صادر کردن تکنولوژی هسته‌ای بپردازند "شدیدا غیرمسئولانه" است.

اسکات موریسون در مصاحبه‌ای با یک شبکه رادیویی گفت، استرالیا خواستار تقویت صلح و ثبات در منطقه هند-اقیانوسیه است.

او بیان کرد: هر کاری که ما با آمریکا انجام داده‌ایم هم راستا با شراکتها و روابط و ائتلافهایی که ما از قبل با آمریکا داشته‌ایم، بوده‌اند.

سنگاپور خبر انعقاد این ائتلاف را یک اتفاق مثبت تلقی کرد. بر اساس یک بیانیه وزارت خارجه سنگاپور، لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور در تماسی تلفنی به موریسون گفت، امیدوار است که این توافق هسته‌ای "مشارکتی سازنده در صلح و ثبات منطقه داشته باشد و معماری منطقه‌ای را تکمیل کند."

همچنین رهبران فرانسه به انتقاد از این توافق که منجر به کنار گذاشتن یک قرارداد با این کشور در زمینه ساخت 12 زیردریایی متعارف برقی-دیزلی برای استرالیا می‌شود، پرداختند.

در همین حال به گفته ناظران در جریان کنفرانس خبری روز پنجشنبه بایدن با جانسون و موریسون ظاهرا او نام نخست وزیر استرالیا را فراموش کرد. در این کنفرانس خبری که از تلویزیون سه کشور پخش شد رئیس جمهور آمریکا به نخست وزیر استرالیا گفت "آن رفیق" و "آن همکار من".

بایدن نخست وزیر انگلیس را با نام کوچکش "بوریس" خطاب کرد اما نام موریسون را ذکر نکرد.

این اتفاق استرالیایی‌ها را یاد زمانی انداخت که شان اسپایسر، سخنگوی دونالد ترامپ، در ریاست جمهوری سابق از "مالکوم ترنبول" نخست وزیر قبلی استرالیا در سال 2017 با لفظ "آقای ترامبل" یاد کرد.

موریسون به این صحبت که این گفتگوی ناخوشیاند بایدن با او باعث تضعیف اهمیت استرالیا برای آمریکا است، خندید.

نخست وزیر استرالیا در مصاحبه‌ای گفت: معمولا وقتی ما به طور خصوصی حرف میزنیم بایدن من را با لفظ "رفیق" خطاب می‌کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد