حکمت نیوز 

به نقل از خبرگزاری رویترز، این نشست با سخنرانی لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا که امسال ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را بر عهده دارد، افتتاح شد. پس از وی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شروع به سخنرانی کرد و از جامعه بین‌الملل خواست تا دست به دست یکدیگر دهند و به چالش‌هایی که افغانستان با آنها رو به روست از جمله وضعیت جدی انسانی رسیدگی کنند.

سپس هر کشور نظرات صریح خود را درباره مسائل پیرامون افغانستان از جمله خروج امن اتباع‌ و شرکایشان از افغانستان، اجتناب از یک بحران بشردوستانه و مقابله با تروریسم مطرح کرد. شرکت‌کنندگان در این نشست اهمیت همسویی در بین اعضای گروه ۲۰ و ارسال پیامی واحد به منظور اینکه طالبان گام‌های خود را در مسیر درست بردارد، تایید کردند.   

توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن تاکید کرد، این پیام واحد از طالبان می‌خواهد تا به روندهای سیاسی که شامل گروه‌های قومی و قبیله‌ای مختلف است و همچنین به حقوق زنان و دختران احترام بگذارد.

وی افزود: فوری‌ترین چالش خروج امن افرادی است که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند.

موتگی درباره افزایش نیازها برای تامین کمک‌های بشردوستانه در افغانستان و کشورهای همسایه بار دیگر تاکید کرد که دولت ژاپن آماده است تا پایان سال جاری میلادی کمکی به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار ارائه دهد.

وی تاکید کرد: ضروری است که نه تنها به مساله فوری نجات جان انسان‌ها رسیدگی کنیم بلکه فعالیت‌های اقتصادی و خدمات اساسی در افغانستان را نیز حفظ کنیم تا این کشور به "کانون تروریسم" تبدیل نشود. ژاپن همزمان با نظارت دقیق بر اقدامات طالبان، به همکاری خود با اعضا و شرکای گروه ۲۰ ادامه خواهد داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد