حکمت نیوز 

به نقل از پایگاه ماسیس‌پست، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: ایروان آماده یک گفت‌وگوی سازنده است که به صلح پایدار در این منطقه بینجامد. حق مردم آرتساخ برای خودمختاری نباید از طریق قوه قهریه تعلیق شود؛ این درگیری را در نتیجه استفاده از زور نمی‌توان حل و فصل شده در نظر گرفت.  

نخست‌وزیر ارمنستان تاکید کرد که تماس‌ها با میانجیگری سازمان امنیت و همکاری اروپا به طرفین اجازه می‌دهد تا زمینه مشترکی یافته و عرصه‌ای را برای یافتن به سوالات بسیار باز کنند.

او ابراز امیدواری کرد که رهبری آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بتواند به غلبه بر چالش‌های متعدد کمک کند. پاشینیان در صحبت‌هایش به منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهاداتش برای حل و فصل مشکلات موجود پرداخت.

پاشینیان گفت: همانطور که می‌دانید در پاییز ۲۰۲۰، ناگورنو-قره باغ قربانی تجاوز شد. جنگی که چهل و چهار روز به طول انجامید، جان چندین هزار تن را گرفت. ده‌ها هزار تن از ساکنان این منطقه قربانی شدند. این تجاوز با نقض فاحش حقوق بین‌الملل به دست نیروهای مسلح آذربایجان از جمله هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی، کشتار غیرقانونی اسیران جنگی و گروگان‌های غیرنظامی، شکنجه و بسیاری دیگر از جنایات مستند همراه بود. در نتیجه این اقدامات، در بخش‌هایی از این منطقه که به کنترل آذربایجان درآمد، مردم ارمنستان هدف پاکسازی قومیتی کامل قرار گرفتند. متاسفانه جامعه بین‌المللی در اینجا دوباره نتوانست جلوی قساوت‌های جمعی را بگیرد. امروز، هیچ ارمنی عملا نمی‌تواند در اراضی تحت کنترل آذربایجان زندگی کند. با تلاش‌های میانجیگری فدراسیون روسیه، امکان جلوگیری از خونریزی به وجود آمد. در نهم نوامبر بیانیه آتش‌بس سه‌جانبه امضا شد. نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه در ناگورنو-قره باغ مستقر شدند که امروز ثبات و امنیت را در آنجا تضمین می‌کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد