حکمت نیوز 

به نقل از رویترز، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که آمریکا با فروش احتمالی قطعات و تجهیزات به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار به این جزیره جهت استفاده در کشتی های جنگی خود موافقت کرده است.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد که پس از تایید وزارت خارجه این کشور برای فروش تجهیزات مذکور که تایوان درخواست کرده بود، گواهینامه مورد نیاز جهت این مسئله را برای اطلاع کنگره ارائه کرده است.

در بیانیه این آژانس با اشاره به این مطلب که این قطعات و تجهیزات از فروشندگان مورد تایید نیروی آمریکا و یا از ذخایر نیروی دریایی این کشور تهیه خواهند شد، آمده است: فروش این تجهیزات و قطعات به حفظ ناوگان شناورهای سطحی دریافت‌کننده آنها کمک می‌کند و توانایی اش را برای مقابله با تهدیدات فعلی و آتی افزایش می‌دهد.

وزارت دفاع تایوان نیز گفت که انتظار می رود این توافق ظرف یک ماه اجرایی شود و از حمایت آمریکا در کمک به این جزیره برای محافظت از خود تشکر کرد.

هیچ کدام از دو طرف درباره جزئیات و ماهیت تجهیزات و قطعات مذکور اطلاعاتی ارائه نکرده اند. بیشتر کشتی های جنگی تایوان ساخته یا طراحی شده توسط آمریکا هستند.

پیشتر نیز «سای اینگ-ون» رئیس تایوان اعلام کرده بود که گارد ملی آمریکا قرار است با ارتش تایوان همکاری کند. سای در این باره و بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفته بود که وزارت دفاع آمریکا هم اکنون در حال برنامه ریزی همکاری بین گارد ملی این کشور با نیروهای دفاعی تایوان است.

این مسئله در حالی است که چین بارها نسبت به هرگونه فروش سلاح به این جزیره به آمریکا شدیدا اعتراض کرده و همچنین در قبال دیگر مراودات تجاری واشنگتن با این جزیره نیز اکیدا هشدار داده است.

واشنگتن اما علیرغم ادعای احترام به اصل چین واحد و با اعلام اینکه از استقلال تایوان حمایت نمی کند، همچنان به اقدامات خود در این رابطه، یعنی تحریک جدایی طلبان در این جزیره ادامه می دهد.

پیشتر نیز «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در تور آسیایی خود و در سفرش به ژاپن اعلام کرده بود که کشورش متعهد به دفاع از تایوان در برابر هرگونه به اصطلاح تهاجم است.

وزارت خارجه چین نیز در خصوص اظهارات بایدن اعلام کرده بود که تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین بوده و این موضوع کاملا داخلی است. هیچ مداخله خارجی در این باره قابل قبول نیست. آمریکا نباید عزم مردم چین برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود را دست کم بگیرد.

طبق اصل چین واحد، جزیره تایوان بخشی از خاک چین محسوب می شود. واشنگتن اما در راستای سیاست «ایندوپاسیفیک» خود در به چالش کشیدن قدرت روزافزون پکن، عملا با دخالت در امور سیاسی چین، به حمایت از جریان های جدایی طلب در این جزیره و ارسال تسلیحات نظامی می پردازد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد