حکمت نیوز 

به نقل از شرکت مدیریت شبکه برق ایران مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در صنعت برق گفت: با توجه به افزایش حجم اطلاعات تولیدی در صنعت برق کشور، تحویل این داده‌ها توسط افراد تقریباً غیرممکن است و توسط ابزارهای موجود هم زمان بر می‌باشد، از این رو برای تحلیل این حجم از اطلاعات بایستی از هوش مصنوعی استفاده کنیم.

وی افزود: هوش مصنوعی یک فن‌آوری نوظهور است که پتانسیل ایجاد یک انقلاب عظیم در مدیریت و عملکرد سیستم‌های قدرت را دارد به گونه‌ای که قادر است حجم زیادی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل نماید و به تصمیم گیری آگاهانه، هوشمندانه و سریع کمک نماید.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به توانایی هوش مصنوعی در پیش بینی نتایج پیامدها یا اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد گفت: به نظر می‌رسد در آینده نزدیک هوش مصنوعی نقش حیاتی در انرژی به خصوص در سیستم‌های قدرت را خواهد داشت و ما هم در تلاشیم که از این فناوری نوظهور در جهت افزایش بهره وری، افزایش پایداری و ایمنی سیستم قدرت کمک بگیریم.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه سیستم‌های قدرت مجموعه‌ای از فرآیندها و شبکه‌های فیزیکی پیچیده است که ما باید بر اساس آن فرآیندها، برق را برای مصرف کنندگان بدون تأخیر و با کیفیت مناسب تأمین کنیم گفت: هوش مصنوعی این توانایی را دارد که در فرآیندهای پیچیده نقش انسان و سیستم‌های سنتی را برعهده بگیرد و در تصمیم گیری با سرعت و دقت بالا عمل کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران به کاربرد هوش مصنوعی در حوزه مدیریت و کنترل شبکه برق اشاره کرد و افزود: هوش مصنوعی می‌تواند با نظارت برزمان و داده‌های واقعی که از شبکه دریافت می‌کند اختلالات و حوادثی را که در شبکه اتفاق می‌افتد را به صورت زمان واقعی شناسایی نماید و شرایط را تحلیل و اعلام هشدار نماید و در نهایت با یک تصمیم آگاهانه در فرایند کنترل شبکه برق کمک کند.

رجبی مشهدی با اشاره به وعده وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای افزایش ۴۵۰۰ مگاوات انرژی تجدید پذیر در شبکه برق کشور گفت: هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه برنامه ریزی، مدیریت و تولید انرژی‌های تجدید پذیر به ما کمک کند که در آینده ذخیره سازی انرژی و دیگر منابع تولید سنتی هم به شبکه افزوده شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد