حکمت نیوز 

به نقل از تاس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز پنج شنبه در سخنانی خطاب به نیروهای ترکیه در جمهوری آذربایجان گفت که این کشور امیدوار است مرکز مشترک روسیه- ترکیه برای نظارت بر آتش بس قره باغ به زودی فعالیت خود را آغاز کند.

خبرگزاری آناتولی به نقل از اردوغان در گزارشی نوشت: «من برای ارتش کشورمان که بر آتش بس [در قره باغ] نظارت خواهد کرد، آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم این مرکز که اکنون در حال ساخت است، به زودی فعالیت خود را آغاز کند».

پیش از این، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که ۳۶ افسر نظامی از جمله یک ژنرال در این مرکز دیده بانی خدمت خواهند کرد.

گفتنی است که درگیریهای نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از روز ۲۷ سپتامبر سال جاری در منطقه مورد مناقشه قره باغ آغاز شد. با تشدید این درگیریها، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز نهم نوامبر به همراه «الهام علی اف» همتای آذربایجانی خود و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان برای برقراری آتش بس کامل در منطقه قره باغ (از روز دهم نوامبر) یک بیانیه مشترک امضا کردند.

متعاقب این بیانیه، رئیس دولت روسیه اعلام کرد که آذربایجان و ارمنستان مواضعی که پیش از این در تصرف داشتند، حفظ کرده و نیروهای حافظ صلح روسیه به این منطقه اعزام خواهند شد. افزون بر این، باکو و ایروان باید به تبادل زندانیان و اجساد کشته شدگان اقدام کنند.

یک روز پس از برقراری آتش بس میان ایروان و باکو (یازدهم نوامبر ۲۰۲۰) روسیه و ترکیه با تشکیل مرکز نظارت بر آتش بس قره باغ موافقت کردند و در پی گفتگوهایی که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزرای دفاع ترکیه و روسیه برگزار شد، قراردادی دوجانبه امضا شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد