حکمت نیوز 

 «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه با بلومبرگ، پیش از هر چیز به رابطه آنکارا-واشنگتن پرداخت که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ دچار آسیب هایی شده بود.

وی در این باره گفت: روابط ما می‌تواند به نحو بسیار سازنده‌ای پیش برود و می‌توانیم با رسیدگی به نگرانی‌ها و مشکلات دوجانبه، همدیگر را تقویت کنیم.

کالین افزود: یک دیدگاه راهبردی جدید، با توجه به موقعیت ژئوپلتیک ترکیه و جایگاه آن در ناتو، می تواند به معنای تاکید بیشتر بر روابط خوب با ترکیه باشد. روابط باید بر مبنای احترام متقابل و منافع دوجانبه باشد. طرف آمریکایی باید نگرانی‌های امنیتی ترکیه درباره پ ک ک را درک کند. ما می‌خواهیم شاهد اقدام قاطع متحدان خود باشیم.

وی با اشاره به مخالفت واشنگتن با خرید سامانه اس ۴۰۰ روسی، افزود: آنها قلب دغدغه های امنیتی ملی ما را هدف قرار می دهند. تصمیم آنکارا درباره اس ۴۰۰، یک شبه اتخاذ نشد. ما با روسیه هم مشکلاتی داشتیم که با گفتگو حل شد. پس چرا نتوانیم با آمریکا روش مشابهی را در پیش بگیریم.

کالین در رابطه با جهان عرب نیز افزود: در راستای کمک به صلح و ثبات منطقه، فصل جدیدی از رابطه میان ترکیه و مصر و همچنین دیگر کشورهای خلیج فارس می تواند باز شود.

در رابطه با اتحادیه اروپا نیز با توجه به تنش ها برای بهره برداری از منابع انرژی مدیترانه شرقی، کالین گفت: در حال حاضر رویکرد مثبتی داریم و خواستار پیشرفت در روابط هستیم. فعلاً دستور کار بسیار بزرگتری نسبت به مذاکرات اکتشافی با یونان داریم. ما مسئله به‌روز رسانی توافق مهاجران را پیش رو داریم. همه می‌دانند که لازم است این توافق به‌روز رسانی شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد