حکمت نیوز 

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز (پنجشنبه، ۱۱ شهریورماه) با حضور در مجموعه چاپخانه «واژه‌پرداز اندیشه» با تبریک به مناسبت روز ملی صنعت چاپ، اظهار کرد: تلاش ما در دولت این است که بیش از حرف زدن عمل کنیم. ما در همه بخش‌ها این مشکل را داریم که نارضایتی‌هایی از اداره امور کشور وجود دارد و این در همه بخش‌ها ملموس است و به صنعت چاپ خلاصه نمی‌شود. در اداره کشور هیچ بن‌بستی وجود ندارد؛ تلاش ما در دولت مردمی برگزاری جلسات کارشناسی در همه حوزه‌ها است و فعالان ما در صنعت چاپ بدانند با تمام اختیاراتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد تلاش می‌کنیم مشکلات این حوزه‌ را حل کنیم و در اولین جلسه اختصاصی با تلاشگران این عرصه به دنبال حل موانع خواهیم بود، بخش عمده‌ای از مشکلات این حوزه را می‌توانیم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حل کنیم و بقیه مشکلات را هم می‌توان با تعامل مجلس مرتفع کرد.

او در ادامه بیان کرد: همان‌طور که نگاه ما در دولت بر این است که با روحیه جهادی می‌توان مشکلات را حل کرد،‌ همین روحیه نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس وجود دارد، تلاش ما بر این است که یک جلسه با وزیر صمت بگذاریم تا مشکلات صنعت چاپ را بررسی و حل کنیم. تلاشگران صنعت چاپ بدانند آن چیزی که در حوزه اختیارات دولت وجود دارد در جهت حل مشکلات این عرصه به کار گرفته خواهد شد.

اسماعیلی با بیان این‌که همانند روز ملی صنعت نفت باید روز ملی صنعت چاپ هم داشته باشیم، یادآور شد: ۹۰درصد مواد اولیه ما در صنعت چاپ‌ وارداتی است و این خوب نیست و کشور ما که این همه پیشرفت در سایر حوزه‌ها دارد می‌تواند در این حوزه هم به خودکفایی برسد، با هماهنگی صورت‌گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری می‌توان با شرکت‌های دانش‌بنیان وارد تعامل شد و مایحتاج صنعت چاپ را در داخل تامین کرد.

 وزیر ارشاد ادامه داد: این نوید را به صنعتگران چاپ می‌دهم که یکی از برنامه‌های مهم دولت رونمایی از سند تحول حکمرانی اجرایی در کشور است، در ذیل این سند نیز سند اقتصاد فرهنگ را داریم که به همین منظور شب گذشته در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور محترم پیشنهاد افزودن سند حوزه چاپ و نشر به سند حکمرانی اجرایی مطرح شد.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: صنعت چاپ کشور با بهره‌مندی از نخبگان این حوزه با یک پیوند عمیق با فناوری‌های نوین می‌تواند به یکی از صنایع پیشران بومی کشور تبدیل شود، خوشبختانه استعداد و امکانات و شخصیت‌های فعال در این حوزه را داریم و ما نیز به عنوان دولت تلاش می‌کنیم وظیفه تسهیل‌گری خود را به خوبی انجام دهیم و سعی ما بر این است که با دوری از تصدی‌گری فعالیت‌ها توسط اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر ما به عنوان دولت وظیفه تسهیل‌گری خود را به درستی انجام دهیم بخش عمده‌ای از مشکلات صنعت چاپ حل می‌شود. یکی از ویژگی‌های دولت مردمی این است که بخش‌های مختلف دولت با هم انسجام دارند و در حال حاضر وزارت صمت هم با ما همراهی لازم را دارد.

ملی کردن صنعت چاپ

اسماعیلی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل مشکلات صنعت چاپ چه خواهد بود، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی دولت برای چهار سال پیش‌ رو این است که بخش عمده‌ای از صنعت چاپ را به معنای واقعی ملی کنیم، امروز بخش عمده‌ای از اقلام اصلی در این حوزه وارداتی است و بر روی حوزه اقتصاد داخلی تاثیر خواهد داشت و از این رو تلاش ما بر این است که در دولت سیزدهم بخش عمده‌ای از این وابستگی و مشکلات را با همکاری وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری کاهش دهیم.

او ادامه داد: در این حوزه همچنین به دنبال این هستیم که بخشی از مشکلات این حوزه را که به واسطه به‌روز نشدن قوانین و دستورالعمل‌ها است مرتفع کنیم، دولت سیزدهم یک دولت مردمی است و رویکرد آن واگذاری مدیریت و تصدی به خود اتحادیه‌ها و تشکل‌ها است، درواقع سعی ما بر این است که با نشست با متخصصین این حوزه مشکلات این عرصه را نیز بررسی و حل کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد