حکمت نیوز 

به نقل از صداوسیما، در سفر رئیس کل گمرک ایران به روسیه بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های بندری و گمرکی تاکید و گشایش‌های جدیدی در مسیر مبادلات اقتصادی و گمرکی بین دو کشور ایجاد شد.

سید مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران که برای شرکت در همایش بین‌المللی گمرک به روسیه سفر کرده بود، گفت: در گفتگوهای مفصل با مقامات روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا، بویژه روسیه و ارمنستان، توافقات خوبی در زمینه توسعه همکاری‌های گمرکی و نیز استفاده از مسیرهای جایگزین حمل و نقل کالا به دست آمد.

میراشرفی با اشاره به اینکه حجم مبادلات کالا بین ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مسیری صعودی در پیش گرفته است افزود: با توافقات حاصل شده بزودی شاهد جهش در مناسبات تجارت و بازرگانی با کشورهای عضو این اتحادیه خواهیم بود.

وی در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایران در روسیه گفت: ۸۷ هزار میلیارد دلار حجم کل جی‌دی‌پی دنیاست که بیش از ۵۰ درصد آن، که بیشترین درآمد و اشتغال را در کشورها ایجاد می‌کند، سهم صادرات و واردات است. در حال حاضر ۱۰ گمرک و بندر بزرگ دنیا در آسیا قرار دارد و چنانچه ظرفیت بندری و گمرکی خود را افزایش دهیم، از سهم ترانزیت، واردات و صادرات کالا، میلیاردها دلار درآمد برای کشورمان بدنبال خواهد شد. کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب، دو راهگذر مهم بین‌المللی است که ایران در مسیر هر دو گذرگاه بین‌قاره‌ای قرار دارد. ما هیچ راهی جز کمک به تجار و بازرگانان نداریم، چراکه موفقیت در تجارت بر اساس شانس نیست، بلکه موفقیت ناشی از برنامه‌ریزی دقیق و حاصل برنامه مدونی است که باید تدوین و اجرا شود.

میراشرفی با بیان اینکه ایران کشوری نیست که بخواهند به طور کامل تحریم کنند، تصریح کرد: شاید بتوانند مسیرهای هوایی را با تحریم محدود کنند، اما مسیرهای زمینی و دریایی ایران که با ۱۵ کشور از زمین و دریا همسایگی دارد، قابل تحریم نیست.

وی با اشاره به اهمیت گذرگاه‌های زمینی برای صادرات و واردات کالا بین ایران و روسیه گفت: تکمیل هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های دریایی و جاده‌ای، به ویژه در زمینه افزایش ناوگان کشتی‌های رو-رو در دریای خزر و تسهیلات بیشتر گمرکی، می‌تواند حجم مبادلات را افزایش دهد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد