حکمت نیوز 

نشست تخصصی «ظرفیت‌های مشترک سینمای ایران و چین» به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و چین با حضور بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر؛ چانگ هوآ، سفیر چین در تهران؛ مجید مجیدی، رئیس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر؛ جوزی هاوو، رایزن فرهنگی سفارت چین و جمعی از مدیران و اهالی فرهنگ و هنر و صاحب‌نظران حوزه سینما در فرهنگستان هنر برگزار شد.

جهان نیازمندِ وحدت شرقی‌هاست

در ابتدای این نشست بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، ایران و چین را نماینده دو تمدن بسیار بزرگ خواند و گفت: این دو کشور بزرگ مشرق زمین، در طول تاریخ، در سرنوشت انسانیت و سرنوشت جهان بسیار تأثیرگذار بوده‌اند و امروز هم با اتحاد می‌توانند این نقش را ایفا کنند.

وی جهان امروز را نیازمند وحدت شرقی‌ها دانست و تصریح کرد: ایران، چین و هند، سه تمدن بزرگ آسیایی هستند که خاستگاه بسیاری از تفکرات و به‌ویژه هنر بوده‌اند و ما خوشحالیم که روابطمان با چین در حال گسترش است؛ امیدواریم که با هند هم همین‌گونه شود.

او همچنین افزود: به نظر من شاید اگر زیبایی‌شناسی شرقی حاکم می‌شد وضع طبیعت این‌گونه نمی‌شد. نگاه ما به طبیعت با نگاهی که در غرب بود، کاملاً متفاوت است. نقاشی‌های ایرانی، چینی و هندی، در مقایسه با نقاشی‌های رومی و یونانی، در نوع تناسبی که انسان با طبیعت دارد بسیار متفاوت است.

نامورمطلق داشتن «نگاه مشترک» و «منافع مشترک» را دو اصل لازم برای استمرار رابطه با چین بیان کرد و گفت: فرهنگستان هنر آمادگی همکاری در زمینه نگاه مشترک و در حوزه زیبایی‌شناسی شرقی را که توأم با معنویت، روشنگری و خردورزی است، دارد و متفکران، اندیشمندان و نظریه‌پردازان، می‌توانند در کارگروه مشترکی که در فرهنگستان هنر تشکیل می‌شود روی موضوعات زیبایی‌شناسی بطور پیوسته کار کنند. اگر زیبایی‌شناسی ما به هم نزدیک نشود، روابطمان کوتاه‌مدت خواهد شد.

وی در خصوص اصل «منافع مشترک» نیز گفت: باید به ملت‌هایمان نشان دهیم که منافع مشترک دوجانبه وجود دارد و اگر این مفهوم انتقال پیدا نکند، باز این روابط پایدار نخواهد ماند.

رئیس فرهنگستان هنر در جمع‌بندی سخنانش افزود: خوشحالیم که تفاهم‌نامه‎‌ای در حوزه سینمایی با کشور چین منعقد شده و امیدواریم که در ابعاد مختلف گسترش پیدا کند. در حوزه نگارگری و نقاشی هم می‌توانیم فعالیت داشته باشیم و در مورد سفال، تاریخ شاهد است که چقدر کار مشترک با هم داشته‌‎ایم. اما بحثِ امروز، بحث سینماست؛ ما در حوزه سینما آماده‌ایم تا با تمام ظرفیت با هم گفت‌وگو کنیم و تجربیات مشترکمان را به هم منتقل کنیم. آرزو می‌کنم این مناسبات، با همین دو اصلی که گفتم پایدار باشد.

استفاده از ظرفیت سینما در توسعه مناسبات جامع راهبردی چین و ایران

سپس چانگ هوآ، سفیر چین در تهران برگزاری این نشست را حرکتی با معنا، حائز اهمیت و رخدادی بزرگ در تاریخ مناسبات سینمایی چین و ایران دانست و از حضورش در جمع سینماگران ایرانی ابراز خرسندی کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد