حکمت نیوز 

به گزارش   از روزنامه هنر چاپ لندن، سازمان‌هایی چون سازمان خصوصی حفاظت از میراث فرهنگی اروپا موسوم به اروپا نوسترا (Europa Nostra) و نادین دوریس، وزیر فرهنگ انگلیس، می‌گویند روسیه باید از میزبانی نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که هرساله برای بررسی شرایط حفظ آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی و ثبت اماکن جدید، برگزار می‌شود، منع شود.

چهل و پنجمین دوره از این نشست قرار است از ۱۹ تا ۳۰ ژوئن (۲۹ خرداد تا ۹ تیر ۱۴۰۱) به ریاست روسیه برگزار شود.

سازمان اروپا نوسترا در بیانیه‌ای اعلام کرد: به دلیل حمله عمدی ارتش روسیه به اوکراین که در نقض کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه در مورد حفاظت از میراث فرهنگی در زمان جنگ و  کنوانسیون میراث جهانی یونسکو است، روسیه باید از ریاست نشست امسال کمیته میراث جهانی کناره گیری کند.

دوریس نیز ماه گذشته در مصاحبه با یک روزنامه اعلام کرد قابل تصور نیست که کنفرانس یونسکو در روسیه برگزار شود و اگر این اتفاق بیفتد، انگلیس در این نشست شرکت نخواهد کرد.

آشویتس مموریال، موسسه‌ای که حفاظت از اردوگاه اجباری آشویتس در لهستان را برعهده دارد، نیز روز پنجم مارس (۱۴ اسفند۱۴۰۰) در توییتی نوشت برنامه‌ریزی برای گفت‌وگو درباره میراث جهانی در روسیه، مصداق استهزای قربانیان بی‌گناه اوکراین است.

همچنین بیش از ۳۵ نفر از دانشگاهیان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی از سراسر جهان با ارسال یک نامه به اعضای کمیته میراث جهانی یونسکو اعلام کردند برگزاری نشست این کمیته در روسیه را غیرقابل قبول می‌دانند.

یونسکو در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) گفت عمیقا نسبت به آسیبی که نیروهای مسلح روسیه به شهرهای خارکیف و چرنیهیف وارد کرده‌اند، نگران است و خواستار حفاظت از میراث فرهنگی اوکراین از جمله هفت مکانی که در فهرست میراث جهانی قرار دارند، شد. با این حال این نهاد بین‌المللی می‌گوید در حال حاضر برنامه‌ای برای تغییر مکان برگزاری دوره آتی از نشست کمیته میراث جهانی ندارد.

سخنگوی یونسکو می‌گوید، کمیته میراث جهانی تاریخ و مکان جلسه بعدی خود را در هر جلسه تعیین می‌کند. این کمیته ترکیبی از نمایندگان ۲۱ دولت از اعضای کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی و منتخب اعضای نشست عمومی برای حداکثر یک دوره چهارساله است.

هرگونه تصمیم درخصوص تغییر مکان برگزاری جلسه کمیته میراث جهانی منوط به رای‌گیری فوق‌‎‌العاده به درخواست دو سوم ۲۱ عضو این کمیته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد