حکمت نیوز 

به نقل از رویترز، «کین گانگ»، وزیر امور خارجه چین روز جمعه گفت که هر دو طرف تنگه تایوان متعلق به چین است و اینکه چین از حاکمیت خود دفاع کند، درست و طبیعی است.

کین این اظهارات را در مجمع لنتینگ در شانگهای بیان کرد. مجمعی که او در آن درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات از بدهی‌های مالی، اقتصاد جهانی و تایوان گفتگو کرد.

وزیرخارجه چین همچنین گفت: «اخیراً لفاظی‌های پوچ و بی‌معنی وجود داشته است که چین را به برهم زدن وضعیت موجود و برهم زدن صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان متهم می‌کند. این یک منطق پوچ و خطرناک است.»

وی افزود: «افراد منصف می‌توانند ببینند چه کسانی دست به قلدری سلطه‌جویانه و اقدامات برهم زننده نظم در منطقه می‌زنند.» وزیرخارجه چین گفت: «این چین نیست که به دنبال برهم زدن وضع موجود است، بلکه نیروهای جدایی‌طلب و استقلال‌طلب تایوان و تعداد انگشت شماری از کشورهای خارجی هستند که برای برهم زدن وضعیت موجود تلاش می‌کنند، کسانی که با آتش تایوان بازی می‌کنند و در نهایت خود را می‌سوزانند.»

چین اخیراً پس از بازگشت «تسای اینگ ون»، رئیس تایوان از آمریکا تمرین‌های نظامی در اطراف جزیره خودگردان تایوان برگزار کرده است. رئیس تایوان با سفر به آمریکا با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان و برخی دیگر از مقامات آمریکایی دیدار و گفتگو کرده بود که این دیدارها خشم چین را به همراه داشته است.

پکن تایوان را قلمرو خود می‌داند، اما تایوان چنین موضوعی را به شدت رد می‌کند. تایوان با آمریکا و برخی کشورهای دیگر به صورت مستقل دارای روابط خارجی است، هرچند آمریکا نیز ادعا دارد با وجود روابط مستقل سیاسی و حتی صادرات سلاح به تایوان، اما به سیاست رسمی پکن درباره تایوان که مبتنی بر چین واحد است، احترام می‌گذارد. این در حالی است که در عمل آمریکا بیشترین حمایت را از استقلال طلبان تایوان دنبال می‌کند.

از سوی دیگر، تحولات تایوان طی چند روز گذشته باعث تنش لفظی میان پکن و سئول شده و کره جنوبی مراتب اعتراض شدید خود را به سفیر چین در این کشور اعلام کرده است. کره جنوبی اعلام کرد سفیر چین در سئول را برای اعتراض به انتقاد پکن نسبت به اظهارات اخیر «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی در مورد تایوان، احضار کرده است.

وزارت خارجه کره جنوبی روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی با «ژینگ هایمینگ» سفیر چین در کره جنوبی تماس گرفته است و مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به آنچه کره جنوبی «بی‌ادبی دیپلماتیک» خواند، اعلام کرده است.

گفتنی است این اقدام پس از آن صورت گرفت که رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در مصاحبه اخیر با رویترز اظهارات تندی را در قبال تایوان مطرح کرد. یون در مصاحبه‌ای اختصاصی اعلام کرد که تنش‌ها در منطقه تایوان صرفاً یک دلیل دارد و آن نیز تلاش برای تغییر وضعیت موجود با توسل به زور است، تغییری که وی با آن مخالف است. به گفته این مقام کره‌جنوبی، تایوان صرفاً یک موضوع بین چین و تایوان نیست، بلکه همانند مسئله کره شمالی، یک موضوع جهانی است. وزارت خارجه چین نیز در واکنش متقابل اظهارات یون را محکوم کرد و از کره جنوبی خواست تا با احتیاط به اظهارنظر درباره تایوان بپردازد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد