حکمت نیوز 

«علی نجیمی» با بیان اینکه ضریب نفوذ محصولات نانو در حوزه کشاورزی کشور نسبت به سایر بخش‌ها مانند انرژی و سلامت کمتر است افزود: کندی در روند مجوزدهی و مقاومت کشاورزان نسبت به فناوری‌های نو از دلایل پایین بودن ضریب نفوذ محصولات فناورانه نانو در بخش کشاورزی است.

معاون صنعت ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در برخی سازمان‌های تخصصی بخش کشاورزی، برای محصولات و فناوری‌های جدید نانو در زمینه‌هایی همچون سم و کود، پروتکل‌های آن وجود ندارد که باید در این راستا فرآیندهای تسریع شده‌ای ایجاد شود.

وی با بیان اینکه استفاده از محصولات نانو به دو تاییدیه نیاز دارند، اظهار داشت: یکی از این تاییدیه‌ها توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از ارزیابی و آزمون محصول صادرمی شود و تاییدیه دوم در مورد محصولاتی مانند سم و کود است که از سوی سازمان‌های تخصصی همچون سازمان حفظ نباتات کشور و مجموعه آب‌وخاک اعطا می‌شود.

۵۰ درصد محصولات تجاری نانو در بازار کشاورزی

نجیمی درباره تعداد محصولات نانو در بازار گفت: در حال حاضر یک هزار و ۱۵۰ محصول تجاری نانو تولید شده در داخل کشور داریم و اکثر این محصولات دانش‌بنیان هستند که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آن مربوط به بخش کشاورزی است.

معاون صنعت ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به رشد تولیدات محصولات نانو در ایران اذعان داشت: نرخ رشد محصولات نانو به لحاظ تعداد نزدیک به ۴۰ درصد در سال است.

وی اضافه کرد: بازار محصولات نانو نیز در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال‌های قبل، ۱۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

بهبود راندمان آب از طریق فناوری نانو

نجیمی در عین حال بهبود راندمان تولید، بهبود راندمان آب و کاهش ضایعات بخش کشاورزی را از اهداف به‌کارگیری فناوری‌های نانو در حوزه کشاورزی عنوان کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد