حکمت نیوز 

 «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود که امروز (دوشنبه ۳۰ بهمن ماه) در محل این نمایشگاه برگزار شد، اظهار کرد: همچنان در ایام پرشکوه پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و فضای کشور پرشور و نشاط است. شاهد حضور باشکوه ملت ایران در یوم الله ۲۲ بهمن بودیم، ملت ایران همچنان با حضور وصف ناپذیر خود خاک ناامیدی و یاس را روی دشمنان این مرز و بوم پاشیدند.

وی ادامه داد: نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برپا کننده جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب و روز ملی بودند که شاهد مشارکت گسترده مقامات دولتی، پارلمانی و … در جشن پیروزی انقلاب بودیم‌. پیام‌های متعددی را در سطوح سران، رؤسای دولت‌ها، وزرای خارجه و … داشتیم که خطاب به رهبر انقلاب، رییس‌جمهور و وزیر خارجه ما بود و آنان روز ملی جمهوری اسلامی ایران را به مقامات ایران تبریک گفتند.

کنعانی گفت: دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را پیش رو داریم که اطمینان داریم ملت ایران برای رقم زدن یک پیروزی دیگر برای انقلاب و کشور حضور پررنگی خواهند داشت.

شاهد پویایی چشم گیری در روابط خارجی ایران هستیم

وی افزود: دستگاه دیپلماسی کشور در شرف پایان دادن به یک سال پرتلاش دیگر است. در سایه ارشادهای حکیمانه رهبر انقلاب و نگاه دولت مبنی بر گسترش روابط با کشورهای آسیایی، شاهد پویایی چشم گیری در روابط خارجی ایران بودیم. تاکید بر توسعه روابط با همسایگان، پیشرفت‌های خودش را نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: در سایه نگاه به توسعه روابط اقتصادی، علاوه بر کشورهای همسایه با کشورهای دور دست هم ارتباط داریم.

کنعانی گفت: در سایه توصیه رهبر انقلاب، دولت توسعه روابط اقتصاد محور را در دستور کار خود قرار داده است. امیدواریم بتوانیم انتظارها و توقعات به حق ملت ایران را محقق کنیم و شرایط اقتصادی بهتری را در روابط خارجی و معیشت مردم رقم بزنیم.

رژیم صهیونیستی بدون حمایت آمریکا توان ادامه جنگ برای یک روز را هم ندارد

وی در مورد آغاز احداث یک جاده در نوار غزه و قوت گرفتن حمله به رفح، عنوان کرد: امروز ۱۳۶ روز از جنگ ظالمانه رژیم اسراییل با حمایت آمریکا علیه ملت فلسطین می‌گذرد، جنگی که نشان داد متأسفانه حقوق بشر آنگونه که کشورهای مدعی با استفاده از امپراطوری رسانه‌ای خود تبلیغ می‌کنند، دروغی آشکار بیش نیست. فاجعه غزه نقاب را از چهره مدعیان دروغین حقوق بشر کنار زده است. رژیم صهیونیستی اکنون به عنوان یک متهم نسل کشی نزد دیوان دادگستری بین المللی مطرح است. اقدامات آمریکا برای نجات رژیم اسراییل ادامه دارد. بارها اعلام کردیم که اگر حمایت آمریکا نباشد، حتی رژیم صهیونیستی توان ادامه جنگ برای یک روز را ندارد.

وی ادامه داد: قطعنامه جدید پیشنهادی الجزایر هم در شورای امنیت مطرح است و متأسفانه آمریکا پیشاپیش مخالفت خود را با این قطعنامه اعلام کرده است. باید دید شورای امنیت چه میزان می‌تواند از عهده مسؤولیت خود برای توقف جنایات در غزه بربیاید. آنچه در فلسطین می‌گذرد، نه تنها یک نسل کشی واضح بلکه تهدید جدی در امنیت بین المللی است، لذا مجامع بین المللی وظیفه پیشگیری دارند.

کنعانی گفت: دیپلماسی سران و دیپلماسی پویای وزارت خارجه لحظه‌ای متوقف نشده است و برای سازمان همکاری اسلامی یک مسؤولیت جدی در این باره قایل هستیم.

کنعانی افزود: سازمان همکاری‌های اسلامی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های زیاد خود، اقدامات بازدارنده ایجاد کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری فوری اجلاس وزرای خارجه را مطرح کرده است و حتی اعلام آمادگی کرد میزبان این اجلاس باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد تقاضای آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری، افزود: از اقدام مسوولانه دولت آفریقای جنوبی تشکر می‌کنیم. دیوان در معرض یک آزمون جدی قرار دارد. قرار صادره اولیه دیوان بین المللی دادگستری مسؤولیت جدی برای رژیم اسراییل ایجاد کرد تا کلیه اقدامات جنایت آمیز خود را متوقف کند. دیوان در این باره قرار خودش را مطرح کرد. منتظر هستیم تا ببینیم دیوان بین المللی دادگستری در آزمون خود چقدر موفق خواهد شد. از اقدام نشست سران اتحادیه آفریقا که متحدانه از ملت فلسطین حمایت کردند، حمایت می‌کنیم.

حضور نیروهای خارجی در عراق را کمک‌کننده ثبات در این کشور نمی‌دانیم

کنعانی در مورد روابط ایران و عراق، افزود: روابط دو کشور در بهترین شرایط خود قرار دارد. افق‌های پیش رو دو کشور بسیار امیدوار کننده و بشارت دهنده است. دو دولت در زمینه‌های اقتصادی و تجاری عزم مشترک دارند. همچنین در زمینه امنیتی در مرزهای مشترک اراده مشترکی دارند. کمیته‌های مشترک برای اجرای توافقنامه امنیتی دو کشور فعال هستند. اجرای کامل مفاد این سند را در مسیر تحقق منافع دو کشور و تحکیم امنیت و ثبات برای دو کشور تلقی می‌کنیم. حضور نیروهای خارجی در عراق را کمک کننده ثبات در این کشور نمی‌دانیم و اساساً با حضور نیروهای بیگانه در منطقه مخالفیم. معتقدیم برای حضور نیروهای آمریکایی در عراق، دولت و ملت عراق باید تصمیم بگیرند.

وی در مورد موضع ایران برای آتش بس در غزه، افزود: برقراری آتش بس تبدیل به یک خواسته فراگیر شده است. مسلم است که رژیم صهیونیستی به دلیل عدم تحقق اهداف اعلام شده خودش مایل به توقف حملات نیست. نتانیاهو منافع خود را در تداوم جنگ افروزی و بی ثباتی در منطقه جست‌وجو می‌کند. آمریکا نشان داد تنها کشوری است که در کنار رژیم اسراییل از جنگ افروزی حمایت می‌کند. در قطعنامه مصوب شورای امنیت که بر ایجاد شرایط لازم بر ارسال کمک‌های انسان دوستانه، تصریح دارد، بدون توقف جنگ میسر نیست و متأسفانه عملاً این بخش از خواسته مصوب شورای امنیت هم محقق نشده است. جمهوری اسلامی ایران بر تلاش‌های دیپلماتیک خودش برای ضرورت پایان دادن فوری به جنایات در غزه تاکید دارد.

کنعانی گفت: گره زدن موضوع آتش بس به شرایط پسا جنگ غزه را نمی‌پذیریم. ضرورت دارد جامعه جهانی به مسؤولیت خودش در پایان دادن به جنایات عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد شهادت خبرنگاران در جنگ غزه، افزود: لازم می دانم در نمایشگاه مطبوعات درود و سلام بفرستم بر شهدای رسانه و در برابر مسؤولیت انسانی خودشان سر تعظیم فرود بیاورم. جنایت صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن ده‌ها تن از خبرنگاران رسانه‌ای نشان می‌دهد که رژیم اسراییل چه میزان از ارایه واقعیت‌ها نگران است. طبیعتاً به شهادت رساندن این تعداد از خبرنگاران توسط رژیم اسراییل قابلیت پیگیری حقوقی و بین المللی را در مجامع بین المللی دارد.

دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران جایگاهی ندارد

کنعانی در واکنش به اظهارات گروسی، گفت: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده و در ۱۹ گزارش بازرسان سازمان انرژی اتمی تصریح شده، صلح آمیز است. جمهوری اسلامی ایران فعالیت صلح آمیز هسته‌ای خود را در همین چارچوب ادامه خواهد داد. اساساً دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران جایگاهی ندارد و فتوای رهبر انقلاب در این زمینه واضح است. به گروسی توصیه می‌کنیم از اظهار نظر سیاسی پرهیز کند.

کنعانی در مورد کنسل شدن حج عمره، افزود: موضوع عمره مفرده شهروندان را به عنوان یک موضوع مورد توافق ایران و عربستان دنبال کردیم. در این باره توافق مشترک برای انجام عمره مفرده زایران وجود داشت و مقدمات کار فراهم شده بود. هیأت سازمان حج و زیارت، هیأت هواپیمایی ایران و هیأت بعثه سفرهایی را به عربستان داشتند. موضوع صرفاً یک موضوع فنی و اختلاف نظر فنی بین هواپیمایی ایران و طرف‌های سعودی است. وزارت خارجه چندین بار ورود کرده است. امیدواریم طبق وعده وزیر خارجه عربستان، ورود کنند و مساله حل و فصل شود و این مشکل فنی سریع‌تر حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد رایزنی ایران برای توقف حملات به یمن، افزود: آنچه دولت آمریکا و انگلیس در مورد یمن قرار دادند، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور است؛ یک اقدام متجاوزانه است که نشان می‌دهد کشورهای مرتکب اینگونه تجاوزها هیچ اعتقادی به وجود نظم و سازوکارهای بین‌المللی ندارند. آمریکا و انگلیس مدعی هستند به دنبال توسعه دامنه جنگ در منطقه نیستند، در حالی که برخلاف ادعای خود عمل می‌کنند، این حملات محکوم است و هیچ کمکی به صلح و امنیت نمی‌کند. توقف جنگ و جنایات علیه غزه حتماً به تحکیم و ثبات منطقه کمک خواهد کرد. ایران در این باره موضع خود را اعلام کرده است. در گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با کامرون در حاشیه اجلاس داووس پیام ما به طرف انگلیسی منتقل شده است.

تحریم کالاهای صهیونیستی مطالبه همه آزادی‌خواهان جهان است

کنعانی در خصوص اعلام لیست کالاهای صهیونیستی، گفت: در شرایط دردناکی که رژیم اسراییل در حال استمرار جنایات خود است، تحریم کالاهای صهیونیستی مطالبه همه آزادی‌خواهان جهان است. اگر شریان‌های حیاتی رژیم اسراییل قطع شود، این رژیم امکان تداوم جنایات خود را نخواهد داشت. تاکید می‌کنم قطعاً ورود کالاهای صهیونیستی به ایران ممنوع است و هیچ کالای صهیونیستی وارد سرزمین ایران نخواهد شد. قانون مصوب مجلس وظایف دستگاه‌ها را در این باره روشن کرده است. وزارت خارجه در این باره به مسؤولیت خود پایبند است. آخرین فهرست به روز شده تسلیم وزارت صمت شده است و این فهرست در اختیار گمرک ایران به عنوان مرجع کنترل کالاهای وارداتی قرار گرفته است، قانون وظایفی را برای وزارت خارجه جهت ارایه فهرست مشخص نکرده است.

وی درباره استمرار ادعاها در خصوص میدان گازی آرش، گفت: ایران در حفاظت از حقوق ملی ایران و ملت اهتمام لازم را دارد. طرح مباحث حقوقی و فنی از سوی مقامات کشور کویت در خصوص میدان آرش هیچ حقی را برای بیان کننده ایجاد نخواهد کرد. ایران بهترین راهکارها را استمرار مذاکرات تیم‌های حقوقی دو کشور می‌داند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد